Vai al contenuto principale
Oggetto:
Oggetto:

Culture digitali per il patrimonio culturale

Oggetto:

Digital cultures for Heritage

Oggetto:

Anno accademico 2024/2025

Codice attività didattica
STS0559
Docenti
Anna Maria Marras (Titolare del corso)
Leonardo Mineo (Titolare del corso)
Corso di studio
laurea triennale in Beni culturali
Anno
1° anno, 2° anno
Periodo
Secondo semestre
Tipologia
Caratterizzante
Crediti/Valenza
6
SSD attività didattica
M-STO/08 - archivistica, bibliografia e biblioteconomia
Erogazione
Tradizionale
Lingua
Italiano
Frequenza
Facoltativa
Tipologia esame
Orale
Tipologia unità didattica
corso
Oggetto:

Sommario insegnamento

Oggetto:

Obiettivi formativi

L’obiettivo specifico dell’insegnamento è quello di fornire agli studenti e alle studentesse gli elementi teorici, metodologici ed applicativi riguardanti la digitalizzazione del patrimonio culturale attraverso l’analisi degli standard  di documentazione in ambito archivistico, bibliografico e museale. 

Una attenzione specifica verrà dedicata ai contenuti del Piano nazionale di digitalizzazione del patrimonio culturale digitale e alle strategie e strumenti di comunicazione e partecipazione. Contestualmente verranno proposti una serie di studi di caso, mostrando le concrete applicazioni.

                           

The specific objective of the course is to provide students with the theoretical, methodological, and practical tools necessary for the digitalization of cultural heritage through the analysis of documentation standards in the archival, bibliographic, and museum fields.

Particular attention will be paid to the contents of the Italian National Plan for the Digitalization of Cultural Heritage and to communication and participation strategies and tools. A series of case studies will be proposed to illustrate practical applications.

 

Oggetto:

Risultati dell'apprendimento attesi

Al termine dell’insegnamento studentesse e studenti disporranno degli strumenti teorici, metodologici ed in parte applicativi per:

  • Conoscere principi, standard, procedure relativi all’applicazione di modelli trasversali ed interdisciplinari in ambiente digitale;
  • Conoscere le caratteristiche principali del processo di digitalizzazione del Piano Nazionale di Digitalizzazione;
  • Valutare le applicazioni dei modelli e degli standard, in una prospettiva orientata alla comunicazione ed alla fruizione dei contenuti;
  • Conoscere le professioni del patrimonio culturale digitale 

                           

Upon completion of the course, students will have the theoretical, methodological, and partially applied tools to:

  1. Understand the principles, standards, and procedures for applying cross-cutting and interdisciplinary models in the digital environment.

This means that students will be able to identify and apply relevant principles, standards, and procedures when working with digital cultural heritage materials. They will also be able to understand how these principles, standards, and procedures can be used to create cross-cutting and interdisciplinary models.

  1. Understand the main characteristics of the digitization process of the National Digitization Plan.

This means that students will be able to explain the different steps involved in the digitization process of the National Digitization Plan. They will also be able to identify the key challenges and opportunities associated with this process.

  1. Evaluate the applications of models and standards, from a perspective focused on the communication and fruition of content.

This means that students will be able to assess the effectiveness of different models and standards for communicating and sharing digital cultural heritage content. They will also be able to identify the best practices for using these models and standards to create engaging and informative experiences for users.

Oggetto:

Programma

Il programma prevede i seguenti argomenti:

Archivi e biblioteche digitali, archivi e biblioteche in rete, 

  • Concetti base della descrizione del patrimonio culturale: strumenti, standard e piattaforme.
  • La digitalizzazione del patrimonio culturale: tecniche, formati e standard.
  • Il Piano Nazionale di Digitalizzazione del Patrimonio Culturale: visione, strategia e linee guida.
  • Le strategie e gli strumenti digitali per la gestione e valorizzazione delle collezioni, con un focus su strumenti di Intelligenza artificiale.
  • Incontri di approfondimento con esperti ed esperte del settore.

                           

 

The course covers the following topics:

  1. Digital archives and libraries, networked archives and libraries

This topic will introduce students to the concepts of digital archives and libraries, as well as the different types of networked archives and libraries that exist. Students will learn about the benefits and challenges of digitizing archival and library materials, and they will gain an understanding of the different tools and technologies that can be used to manage and access digital collections.

  1. Basic concepts of cultural heritage description: tools, standards, and platforms

This topic will introduce students to the basic concepts of cultural heritage description, including the different elements of a bibliographic record and the different standards that are used to describe cultural heritage materials. Students will learn how to use different tools and platforms to create and manage bibliographic records, and they will gain an understanding of the importance of metadata for the discovery and use of cultural heritage materials.

  1. The digitization of cultural heritage: techniques, formats, and standards

This topic will introduce students to the different techniques, formats, and standards that are used to digitize cultural heritage materials. Students will learn about the factors that need to be considered when choosing a digitization method, and they will gain an understanding of the different file formats that are used to store digital cultural heritage materials. Students will also learn about the different standards that are used to ensure the quality and interoperability of digital cultural heritage materials.

  1. The National Plan for the Digitization of Cultural Heritage: vision, strategy, and guidelines

This topic will introduce students to the National Plan for the Digitization of Cultural Heritage (PND), which is a strategic plan for the digitization of cultural heritage materials in Italy. Students will learn about the goals and objectives of the PND, and they will gain an understanding of the different strategies and guidelines that are being used to achieve these goals.

  1. Digital strategies and tools for the management and valorization of collections, with a focus on artificial intelligence tools

This topic will introduce students to the different digital strategies and tools that can be used to manage and valorize cultural heritage collections. Students will learn about the different types of digital tools that are available, and they will gain an understanding of how these tools can be used to improve access to and engagement with cultural heritage collections. Students will also learn about the potential of artificial intelligence (AI) tools for the management and valorization of cultural heritage collections.

Oggetto:

Modalità di insegnamento

Le lezioni si svolgono in presenza, e hanno una durata di 36 ore complessive (6 CFU). Alle studentesse e agli studenti che siano impossibilitati a frequentare le lezioni in presenza sarà assicurata la possibilità di fruire di materiale didattico attraverso la piattaforma Moodle e di sostituire la frequenza delle lezioni in presenza con lo studio dei  testi  sotto indicati (oltre a quelli obbligatori per tutti), rispetto al quale i docenti assicurano supporto allo studio e alla preparazione dell'esame (indicazioni a proposito saranno comunicate negli avvisi dell'insegnamento).

Per aumentare il coinvolgimento degli studenti e delle studentesse, verranno introdotte le seguenti attività:

  • Gruppi di discussione: Creazione di piccoli gruppi per la discussione e l'analisi critica di studi di caso reali, con presentazioni finali.
  • Simulazioni e role-playing: Attività in cui gli studenti e le studentesse simulano ruoli professionali nel campo del patrimonio culturale digitale, per affrontare problemi e trovare soluzioni pratiche.
  • Feedback: Utilizzo di strumenti per sondaggi (Mentimeter, Slido) e lavagne virtuali (Mirò).
  • Incontri di approfondimento: incontri con esperti ed esperte del settore.

                           

Lectures and Teaching Methods: An Interactive Journey into Digital Cultural Heritage. Lectures will be held in person, with a total duration of 36 hours (6 ECTS credits). The course will consist of frontal lectures, practical exercises, case studies, seminars with experts in the field, and visits to museums, archives, and libraries.

Inclusive Teaching

Aware of the different needs of students, the course offers the possibility of accessing teaching materials through the Moodle platform. For students unable to attend in-person classes, attendance can be replaced with the study of additional texts (in addition to those mandatory for all students). The teacher will provide support for study and exam preparation, providing specific instructions in the course announcements.

Engaging Activities for Active Learning

To increase student engagement and promote active learning, the course includes the following activities:

  • Discussion Groups: Creation of small groups for discussion and critical analysis of real-world case studies, with final presentations.

  • Simulations and Role-playing: Activities in which students simulate professional roles in the field of digital cultural heritage, addressing problems and finding practical solutions.

  • Continuous Feedback: Use of tools such as surveys (Mentimeter, Slido) and virtual whiteboards (Mirò) for continuous feedback and to encourage active student participation.

  • In-depth Meetings: Seminars with experts in the field to deepen specific topics and enrich their knowledge of the digital cultural heritage landscape.

A Complete and Engaging Learning Experience

The course aims to offer students a complete and engaging learning experience that will prepare them to confidently face the challenges and opportunities of digital cultural heritage. Through an interactive and diversified teaching approach, students will acquire the knowledge, skills, and abilities necessary to successfully navigate this ever-evolving field.

Oggetto:

Modalità di verifica dell'apprendimento

L’esame svolto in forma orale consisterà nella verifica dei seguenti aspetti:

a) Conoscenza e capacità di comprensione: Dimostrare una comprensione approfondita della materia, includendo concetti chiave, teorie e principi.

b) Capacità di applicare conoscenza e comprensione: Capacità di applicare le conoscenze e la comprensione acquisite per risolvere problemi, completare compiti e affrontare questioni nel campo di studio.

c) Autonomia di giudizio: Sviluppare la capacità di raccogliere, interpretare e valutare dati e informazioni rilevanti per prendere decisioni informate e formulare giudizi indipendenti.

d) Abilità comunicative: Dimostrare efficaci abilità comunicative, sia orali che scritte, adattate a diversi tipi di pubblico, inclusi specialisti e non specialisti.

e) Capacità di apprendimento: Dimostrare la capacità di apprendimento autonomo e la capacità di intraprendere ulteriori studi con un alto grado di indipendenza.

La valutazione, al termine dell'esame, è espressa in trentesimi (voto minimo 18/30). Il raggiungimento di una competenza piena e critica sui temi affrontati e la padronanza del linguaggio specifico saranno valutati con voti molto buoni, ottimi e di eccellenza (27-30 lode). Una conoscenza mnemonica o non ben maturata della materia e l’uso di un linguaggio corretto, ma non sempre appropriato, saranno valutati con voti medio-buoni (23-26). Conoscenze minime dei temi oggetto di studio e linguaggio talora inappropriato implicheranno voti appena sufficienti (18-22). Laddove infine emergano gravi lacune il risultato della prova sarà valutato insufficiente (<18/30).

                           

 

The knowledge and skills acquired will be assessed through an oral exam.

The oral exam will consist of the following aspects:

  • Knowledge of the topics covered in the lectures and the bibliography (see Recommended texts and bibliography);
  • Ability to discuss the topics using appropriate language;
  • Ability to analyze and propose an intervention for a new hypothetical issue;
  • Ability to independently develop training paths to deepen or expand the knowledge acquired.

The evaluation, at the end of the exam, will be expressed in thirtieths (minimum score 18/30). The achievement of full and critical competence on the topics covered and mastery of the specific language will be evaluated with very good, excellent and outstanding marks (27-30 with honors). A mnemonic or not well-matured knowledge of the subject and the use of a correct but not always appropriate language will be evaluated with medium-good marks (23-26). Minimal knowledge of the topics of study and sometimes inappropriate language will imply barely sufficient marks (18-22). Finally, where there are serious gaps, the result of the test will be evaluated as insufficient (<18/30).

 

Oggetto:

Attività di supporto

Per gli studenti e le studentesse con DSA o disabilità, si prega di prendere visione delle modalità di supporto (https://www.unito.it/servizi/lo-studio/studenti-e-studentesse-con-disabilita) e di accoglienza (https://www.unito.it/accoglienza-studenti-con-disabilita-e-dsa) di Ateneo, ed in particolare delle procedure necessarie per il supporto in sede d’esame (https://www.unito.it/servizi/lo-studio/studenti-e-studentesse-con-disturbi-specifici-di-apprendimento-dsa/supporto).

Studenti e studentesse con DSA sono pregati/e di informare i docenti e all'inizio del corso, per concordare un percorso di apprendimento personale adatto alle loro esigenze, anche al di là delle misure compensative e dispensative previste per l'esame.

Sarà assicurata la possibilità di fruire di materiale didattico nella piattaforma Moodle.

For students with DSA or disabilities, please refer to the University's support (https://www.unito.it/servizi/lo-studio/studenti-con-disabilita) and reception (https://www.unito.it/accoglienza-studenti-con-disabilita-e-dsa) procedures, and in particular the procedures required for exam support (https://www.unito.it/servizi/lo-studio/studenti-e-studentesse-con-disabilita/supporto-studenti-e-studentesse-con).

Students with SLD are asked to inform the lecturers and at the beginning of the course, in order to agree on a personal learning path tailored to their needs, even beyond the compensatory and dispensatory measures provided for the examination.

Will be guaranteed the possibility of using teaching material in the Moodle platform.

Testi consigliati e bibliografia



Oggetto:
Libro
Titolo:  
Organizzare la conoscenza: Digital Humanities e Web semantico. Un percorso tra archivi, biblioteche e musei
Anno pubblicazione:  
2022
Editore:  
Editrice Bibliografica
Autore:  
Francesca Tomasi
ISBN  
Obbligatorio:  
Si


Oggetto:
Articolo
Titolo:  
Nuove figure professionali nel mondo della cultura
Titolo rivista:  
HERITAGE 5.0 – Tramandare l’eredità culturale, una sfida per il XXI secolo
Anno pubblicazione:  
2023
Autore:  
Anna Maria Marras
Pagina iniziale, finale:  
223, 240
ISSN:  
8898981708
Obbligatorio:  
No


Oggetto:
Articolo
Titolo:  
Le associazioni MAB e il Piano Nazionale di Digitalizzazione
Titolo rivista:  
Biblioteche Oggi
Anno pubblicazione:  
2022
Autore:  
Anna Maria Marras
Volume:  
40
Fascicolo:  
8
Pagina iniziale, finale:  
4,11
Obbligatorio:  
Si


Oggetto:
Altro
Titolo:  
Piano Nazionale di Digitalizzazione del patrimonio culturale (PND)
URL:  
Obbligatorio:  
Si


Oggetto:
Altro
Titolo:  
Glossario Digitale e Tecnologie, ICOM Italia, Commissione Tecnologie Digitali per il Patrimonio Culturale
URL:  
Obbligatorio:  
Si
Oggetto:

Altre indicazioni bibliografiche saranno date durante le lezioni.

                           

 

 



Oggetto:

Note

L'insegnamento sarà attivo dall'a.a. 2024-2025.

Insegnamento rivolto anche agli studenti e alle studentesse che hanno inserito nel loro piano carriera l’insegnamento di "Bibliotecomia e archivistica digitale" in anni accademici precedenti.

Con riferimento alle modalità di insegnamento indicate, le studentesse e gli studenti che non potranno frequentare personalmente le lezioni concorderanno con i docenti letture integrative, rispetto alle quali è previsto un supporto allo studio e alla preparazione dell'esame (informazioni in merito saranno comunicate negli avvisi didattici).

Esiste la possibilità di sostenere l'esame in inglese, le studentesse e gli studenti che volessero sostenere l'esame in inglese dovranno contattare prima dell'esame i docenti.

----

The course will be active from the academic year 2024-2025.

Non-attending students will need to contact the instructor to agree on the texts to prepare for the exam.

There is the possibility to take the exam in English. Students who wish to take the exam in English must contact the instructor before the exam

 

 

Oggetto:

Insegnamenti che mutuano questo insegnamento

Registrazione
  • Aperta
    Apertura registrazione
    01/09/2024 alle ore 00:00
    Oggetto:
    Ultimo aggiornamento: 27/06/2024 16:01

    Location: https://beniculturali.campusnet.unito.it/robots.html
    Non cliccare qui!